Bewegen begint bij beleven

21 februari 2025, Geschreven door Marketing en communicatie specialist Jennifer Luttikhuizen

Hoe kun je mensen inspireren om meer in beweging te komen? Vaak begint dat bij de persoon zelf met interne motivatie vanuit het eigen lichaam, zoals door lichamelijke klachten, weinig energie of een lichaam waarin je je niet helemaal lekker voelt. Maar de reden om te gaan bewegen kan ook komen door inspiratie. Op dat laatste wil ik inzoomen. Want vaak begint beweging met inspiratie en beleving. En beleving begint met beeld.

De laatste paar jaar zijn wij bij SportID flink aan het inzetten op foto- en videoproductie. Vooral door de beleving van video kun je krachtig emotie en gevoel overbrengen, enthousiasme opwekken en drempels wegnemen.

Vaak als mensen meer willen gaan bewegen, vinden ze het moeilijk om een begin te maken. ‘Is dit wel iets voor mij? Hoe ziet zo’n les of activiteit er dan uit? Kan ik dit eigenlijk wel, of doen er alleen hele gevorderde mensen mee?’ Door met video’s te laten zien hoe de activiteit eruitziet en wat voor mensen erop afkomen, krijgen mensen alvast een voorproefje. Dit kan helpen om die twijfel om te zetten in actie. Een video van een activiteit of proefles, een korte sfeerimpressie van een sportlocatie of een ervaringsverhaal van een deelnemer kan net dat duwtje in de rug geven dat diegene nodig had.

Video laat niet alleen zien wat je doet, maar ook hoe het voelt. Het laat bijvoorbeeld zien hoe enthousiast een trainer is. Bij een cardioactiviteit zie je, met de energie en zweetdruppels, dat er hard gewerkt wordt. En de lachende gezichten en highfives aan het einde van de activiteit geven een beeld van wat deze activiteit met iemand kan doen. Door geen stockbeelden te gebruiken, maar echte momenten vast te leggen en te delen via social media en de websites, brengen we dat gevoel dichter bij de inwoners van Nieuwegein.

Daarnaast kun je er eigenlijk ook niet meer omheen. Video is overal! Het is zo normaal geworden om dagelijks korte video’s op je telefoon te bekijken.

Bij het maken van video’s kiezen we bewust voor de herkenbare gezichten van de (uitvoerende) buurtsportcoaches en bekende locaties in Nieuwegein. Geen gelikte reclamebeelden, maar echte beelden uit Nieuwegein die laten zien dat sporten en bewegen laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk is. Zo kunnen mensen zich er veel makkelijker mee identificeren.

Met de video-aanpak proberen we de stap van beleving naar echte actie zo klein mogelijk te maken. Een video van een leuke vakantieactiviteit voor kinderen of een inspirerend verhaal van een deelnemer? Met één klik op de link kun je jezelf en je kind inschrijven. Zo kun je diezelfde sport uitproberen, waarvan je nu al een voorproefje op beeld hebt gekregen.

Beweging begint bij beleven. En door video in de online content in te zetten, proberen we die beleving tot leven te brengen, zodat inwoners van Nieuwegein niet alleen geïnspireerd raken, maar ook echt in beweging komen.

Ook in de voorjaarsvakantie zijn er weer hele leuke activiteiten te doen. Kijk hiervoor op sportidnieuwegein.nl/vakantiegames. Heb je de promotievideo’s toevallig al voorbij zien komen op social media? Volg ons daar en mis nooit een leuke activiteit of evenement, die vrijwel altijd gratis is!